cases werkwijze over ons blog contact

Het vierde jaarBelangrijke ondernemerslessen

We zijn alweer bij het vierde jaar aangekomen! Dit was een pittig jaar, maar ook een jaar waarin Sander en Eric belangrijke ondernemerslessen leerden.

Zakelijker aanpakken

“We hadden net met elkaar een plan gemaakt hoe we nieuwe projecten konden gaan binnenhalen en meer voor onze bestaande klanten konden doen, toen één van onze collega’s ernstig ziek werd”, vertelt Sander. “We hebben samen met de stagiair die er zat geprobeerd het werk zo goed mogelijk op te vangen en door te laten lopen, maar gaanderweg bleek dat dit een te lange periode werd om zo te overbruggen”, licht Eric toe.

“Achteraf gezien was dat een groot leermoment. Als ondernemer krijg je altijd te maken met zaken waar je geen grip op hebt. We hebben te afwachtend gehandeld, waardoor we weinig nieuwe projecten hebben aangenomen. Als zoiets nu weer zou gebeuren, zouden we denk ik direct een freelancer inhuren en op volle kracht doorgaan”, zegt Sander. Eric vult aan “Je wilt heel menselijk blijven en rekening houden met iemand, maar we hadden het zakelijker moeten aanpakken.”

Vier nieuwe klanten

Gelukkig was het niet alleen kommer en kwel. “In het begin van het jaar hielden we een design sprint voor KRO-NCRV. We hebben toen in één week een nieuw concept, genaamd ‘de online zoektocht’, bedacht en uitgebreid getest bij de doelgroep”, zegt Sander.

“De KRO-NCRV heeft tijdens de online zoektocht de samenwerking met Jager & Prooi als zeer prettig ervaren. Met 2 workshops werd het team klaargestoomd voor de pilotweek. Dit deden ze door goed te luisteren naar de behoeften van onze omroep, dit om te zetten in doelstellingen en het uitwerken van een customer journey zodat we met de juiste kennis van start konden gaan. We hebben hierdoor de online zoektocht in samenwerking met Jager & Prooi met succes kunnen voltooien." — Soumaya Azzagari (Conceptontwikkelaar, KRO-NCRV)

“Ook startten we voor Untire, een app die vermoeide kankerpatiënten helpt hun energie terug te krijgen, ontwierpen we de Run Your Business-app voor Aventus en na de zomer wonnen we een grote aanbesteding van maar liefst 23 partijen, waaronder een aantal grote bureaus. En daarnaast liepen een aantal eerdere projecten gewoon door, zoals bijvoorbeeld Bols, dus zonder werk zaten we nou ook weer niet”, lacht Sander.”

Al met al was het een jaar van dingen proberen. “Niet alles liep zoals we hadden verwacht en achteraf gezien zijn we misschien te menselijk geweest. We hebben ons in het vierde jaar wel beseft dat als het puntje bij paaltje komt wij de risico’s dragen. Dat is een belangrijke les geweest”.

Of ze die lessen in de praktijk hebben gebracht? Dat lees je volgende maand in de laatste blog uit deze serie.