cases werkwijze over ons blog contact

“Vijf grote klanten binnenhalen in het eerste jaar gaf een grote kick”Het begon in een leeg kantoor in Hilversum

Jager & Prooi bestaat op 1 april 2020 vijf jaar! Hoe zijn die eerste jaren eigenlijk verlopen? Aan welke hoogte- en dieptepunten denken Eric en Sander nog vaak terug? De komende vijf maanden delen ze iedere maand hun herinneringen.

Blink en de eerste opdracht was binnen

“Het duurde ongeveer twee jaar voordat we echt de stap namen om onze baan op te zeggen en Jager & Prooi op te richten. We gaven onszelf een half jaar om het te proberen en als het niet lukte? Dan zouden we gewoon weer een baan gaan zoeken”, vertelt Sander.

Het Jager & Prooi-avontuur begon in een leeg kantoor in Hilversum. We zijn begonnen met flink netwerken en gelukkig wisten veel partijen, vanuit eerdere projecten bij andere werkgevers, al wat ze aan ons hadden. In de tweede maand kregen we toen al onze eerste opdracht: het ontwerpen van de werkwoordspellingapp van Blink Uitgevers!”

“Met Jager & Prooi hebben we de kennis en de creativiteit in huis gehaald, die wij nodig hadden om te komen tot een mooi en goed werkend product."
— Yvonne Gerridzen (Uitgever, Blink Educatie)

Vijf grote klanten

“De opdrachten kwamen sneller binnen dan we hadden verwacht. In juni zijn we voor de Consumentenbond begonnen en daarna kwamen o.a. opdrachten voor Sanoma, TopiaTeam en Picnic. We haalden vijf hele grote klanten binnen in het eerste jaar en dat is echt iets waar we heel trots op zijn,” zegt Eric. “Het binnenhalen van die opdrachten gaf echt een kick. We wisten heel goed dat we voor grotere klanten met meer budget wilden werken, zodat er ook écht de ruimte was om het project aan te pakken zoals ons dat het beste leek. Dat was juist ook de reden om voor onszelf te beginnen. Toen bleek dat de A-merken waarvoor we zo graag wilden werken écht geïnteresseerd waren (en nog steeds zijn gelukkig!) in ons kleine bureautje, gaf dat echt een heel goed gevoel”, vult Sander aan.

Selectief zijn

“In het begin werd er gelijk ’s avonds doorgewerkt, want je denkt dat je alles moet aanpakken”, zegt Eric. “We hebben in die periode een aantal pitches verloren, maar achteraf gezien pasten die ook helemaal niet bij ons. Dat is een belangrijke les uit het eerste jaar, wees zelfs als startende onderneming selectief. Je hoeft niet alles te doen, blijf trouw aan jezelf en waar je bedrijf voor staat.”

Vliegende start

Het hoogtepunt van het eerste jaar? “Dat we projecten op onze eigen manier aanpakten en dat dat lukte. Verder was het eerste jaar vooral heel erg leuk, we werkten niet meer fulltime, de balans tussen werk en privé was heel goed, mooie opdrachtgevers en ons doel qua omzet hebben we verdubbeld.“

Met een aantal doorlopende projecten, goed voor vaste uren iedere maand, was de basis voor het tweede jaar gelegd. Toch kreeg Jager & Prooi helaas met een grote tegenslag te maken in het tweede jaar. Hoe dat afliep? Dat lees je volgende maand!