cases werkwijze over ons blog contact

Conversieoptimalisatie voor Bohn Stafleu van LoghumHoe verhogen we de conversie naar proefabonnementen?

Voor Bohn Stafleu van Loghum (BSL), kennispartner van de zorgprofessional, ging Jager & Prooi aan de slag om de proefabonnementflow voor een aantal van haar websites te optimaliseren. De website Nursing.nl is als voorbeeld uitgewerkt, waarbij de vraag ‘hoe kunnen we de conversie naar proefabonnementen op de website Nursing.nl op een gebruiksvriendelijke manier verhogen?’ centraal stond.

Op de website Nursing.nl kunnen zorgprofessionals artikelen vinden over hun vakgebied. Het doel van dit project was om meer abonnees te krijgen door de proefabo-flow te optimaliseren en de stap naar het afsluiten van een ‘echt’ abonnement te vergemakkelijken. Jager & Prooi startte met een uitgebreid onderzoek om te zien welke aanpassingen er nodig waren voor een betere flow.

De aanpak

Op basis van een uitgebreide expert review en de beschikbare statistieken werden de knelpunten geïdentificeerd en een nieuwe proefabo-flow ontworpen. Dat prototype is getest bij de doelgroep en vervolgens is die feedback gebruikt om het aanvraagproces voor een (proef)abonnement verder te optimaliseren.

Van vier naar twee stappen

De oude flow voor het afsluiten van een abonnement bestond uit vier stappen. Uit het gebruikersonderzoek bleek dat niet van iedere pagina de toegevoegde waarde duidelijk was. Daarom werden er twee stappen uit het aanvraagproces gehaald. Nu kunnen bezoekers in slechts twee stappen een proefabonnement afsluiten en direct verder lezen in de premium artikelen: direct plezier van het (proef)abonnement.

Naast de stappen voor het afsluiten van een (proef)abonnement is er ook gekeken naar de ingang van deze flow: op de juiste plekken duidelijk maken dat een bezoeker een (proef)abonnement moet afsluiten om verder te lezen. Hij of zij ziet nu duidelijker welke artikelen alleen gelezen kunnen worden met een (proef)abonnement en het is duidelijker hoe dat afgesloten kan worden. Eenmaal een abonnement? Dan kan een abonnee veel makkelijker inloggen.

Minder afleiding

Daarnaast werd de lay-out van de pagina’s aangepast: de navigatie en zijkolom verdwenen om te zorgen voor minder afleiding. En twijfels worden dankzij tekstuele aanpassingen nu direct weggenomen. Dat het abonnement automatisch stopt, stond bijvoorbeeld verstopt in een aantal zinnen, dat is nu wel anders.

“Een design moet niet alleen mooi zijn, maar ook effectief en efficiënt. Jager & Prooi heeft dit geleverd en op aantal fronten de verwachtingen zelfs overtroffen. Met de nieuwe designs hebben we mooie stappen vooruit gezet en daar zijn de gebruikers het roerend mee eens.”

-- Mark van Dorresteijn (Product Owner, Bohn Stafleu van Loghum)

Het resultaat

Het resultaat? Een flexibele flow die BSL kan inzetten voor al haar titels. Per titel kan de flow aangepast worden en kan er meer of juist minder informatie gevraagd worden aan de bezoekers. Daarnaast blijkt uit de eerste resultaten al dat de gebruikers zeer tevreden zijn. Iedere stap is helder en het aantal proefabonnementen stijgt.

Bekijk hier het resultaat: nursing.nl/proefabonnement