cases werkwijze over ons blog contact

Optimaliseer je bestaande website of app in 5 stappenWil je een betere website of app? Dit zijn de stappen die wij doorlopen

Denk je dat de UX van jullie website of app beter kan, qua usability, user experience en conversie? Maar weet je niet precies waar je moet beginnen? We nemen je mee in de stappen die wij doorlopen bij het optimaliseren van een bestaand digitaal product, hopelijk inspireert het jou ook.

1) Wat is de huidige ervaring?

Hoe ervaren gebruikers de website of app op dit moment? Om dat goed te kunnen toetsen houden we een gebruikersonderzoek. We kijken naar gebruikersdata, naar statistieken in Google Analytics en heatmaps in Hotjar. Hierdoor vinden we antwoorden op vragen als:
- Welke apparaten gebruiken bezoekers?
- Welke pagina’s bekijken ze het eerst/langst/laatst?
- Op welke pagina’s haken ze af?

De heatmaps laten het muisgedrag van je bezoekers zien. Dit geef een goed beeld van welke content wel of juist niet gezien wordt en waar je bezoekers klikken.

Naast dit kwantitatieve gebruikersonderzoek, doen we ook kwalitatief gebruikersonderzoek. Hierbij kijken we naar hoe individuele gebruikers jouw website of app gebruiken en wat hun ervaringen zijn. Dit kan via een online vragenformulier, of we kijken live hoe iemand jouw digitale product gebruikt en vragen om feedback tijdens interviews.

2) Wat zeggen de cijfers?

Op basis van de uitkomsten het gebruikersonderzoek kijken we of de doelgroep en doelen ook echt worden bereikt. Door de website of app als gebruiker én user experience-expert te doorlopen, creëren we een concrete lijst met verbeterpunten. Dit doen we op basis van het gebruikersonderzoek, statistieken, heatmaps, recordings, concurrentieonderzoek en een expert review. Bij een expert review bekijken wij als usability experts de website of app door de ogen van jouw bezoekers en noteren zaken die opvallen aan de gebruiksvriendelijkheid.

3) Verbeteren: goed, beter, best

Vervolgens gaan we de verbeterpunten doorvoeren in het ontwerp. Dit kunnen grote en ingrijpende aanpassingen zijn om de structuur en flow te verbeteren, maar ook kleine visuele aanpassingen. We maken direct een klikbaar prototype, dat is belangrijk om direct een gevoel te krijgen bij hoe de nieuwe versie van je digitale product eruit komt te zien en werkt.

4) Testen

Werkt de nieuwe versie echt zo goed als we samen hebben bedacht? We verifiëren dit door het prototype aan de gebruikers voor te leggen. Dit is de enige manier om de user experience van een website of app écht te verbeteren. Dit kan met een A/B-test, dé manier om twee of meer versies van je website of app met elkaar te vergelijken en te bepalen welke versie het beste presenteert. Of een usabilitytest, waarbij je de nieuwe versie voorlegt aan een groep respondenten. In onze ervaring zijn 4-6 respondenten vaak al genoeg om de belangrijkste punten boven tafel te krijgen. En uiteraard kijken we weer naar statistieken, heatmaps en recordings.

5) Klaar? Nooit

Optimaliseren is een continu proces, waarbij je regelmatig deze stappen opnieuw doorloopt. Je zult steeds nieuwe inzichten krijgen en er zijn altijd knelpunten die weggenomen kunnen worden. Wij adviseren je om periodiek samen met een UX-designer te kijken naar je website of app.

Heb je vragen over het optimaliseren van jouw website of app? Neem gerust contact met ons op.