cases werkwijze over ons blog contact

“1/3 van je bedrijf aannemen bleek nog niet zo gemakkelijk”De eerste echte grote test

Jager & Prooi bestaat op 1 april 2020 vijf jaar! Hoe zijn die eerste jaren eigenlijk verlopen? Aan welke hoogte- en dieptepunten denken Eric en Sander nog vaak terug? De komende vijf maanden delen ze iedere maand hun herinneringen.

Derde partner verlaat het nest

Het eerste jaar verliep dus heel soepel, maar dat veranderde in het tweede jaar ... Sander en Eric vertellen over de derde partner die stopte en hoe ze zelf ook overwogen om de handdoek in de ring te gooien (en dat gelukkig niet deden!).

“We begonnen Jager & Prooi met z’n drieën, maar na 1,5 jaar stopte de derde partner. Dat was echt een flinke domper, want we hadden net onze flow gevonden als team en keken ernaar uit om verder te bouwen aan het bedrijf”, zegt Eric. “Ieder van ons had zijn eigen discipline en nu hij, de derde partner, wegging konden we onze klanten ook een stuk moeilijker bedienen. Het team was gewoon niet compleet en daarom was het lastig om nieuwe opdrachten aan te nemen. We hebben zelfs overwogen om helemaal te stoppen met Jager & Prooi, maar dat toch niet gedaan, omdat we dat wat we hadden opgebouwd niet kwijt wilden. Hier hadden we juist van gedroomd en dat waren we niet van plan om zomaar op te geven“, vertelt Sander.

1/3 van je bedrijf aannemen

Een vervanger vinden bleek nog niet zo simpel. “Je neemt toch een derde van je bedrijf aan, dus er moet wel écht een hele goede klik zijn. Dat bleek lastig, maar uiteindelijk ben ik ook blij dat we daar wel de tijd voor hebben genomen” zegt Sander. Uiteindelijk werd er een nieuw teamlid gevonden in januari van jaar drie, daar lees je binnenkort uiteraard meer over.

Pitchkampioen

Gelukkig was jaar twee echt niet alleen maar slecht. “We wonnen twee hele grote pitches, één voor de Consumentenbond, om Klachtenkompas.nl opnieuw te ontwerpen en één voor Telegraaf Media Groep, om Gaspedaal.nl en Gashendel.nl te ontwerpen.

Het was heel tof dat we als klein bureau van de grote jongens wonnen met onze pitch”, vertelt Eric. Sander voegt toe “We onderscheidden ons toen, en nu nog steeds trouwens, van de grote bureaus door het persoonlijker aan te pakken. Een pitch wordt bij ons gepresenteerd door het team dat de opdracht ook gaat uitvoeren. Opdrachtgevers vinden het fijn dat ze dan direct kennis kunnen maken met, en gevoel krijgen bij de mensen waar ze mee gaan werken, en niet alleen met salesmensen die je later nooit meer terugziet.”

“Jager & Prooi heeft er tot op de pixel nauwkeurig voor gezorgd dat de Gaspedaal-app daadwerkelijk is gebouwd zoals gevraagd door onze gebruikers. Dankzij de goede communicatie, oog voor detail en vooral expertise op het gebied van gebruiksvriendelijkheid hebben we een prachtig product in huis dat mede dankzij het team van Jager & Prooi gemakkelijk doorontwikkeld kan worden." — Michiel van Berkel (Product Owner Automotive, Telegraaf Media Groep)

Picnic

“Daarnaast zorgde werk voor bestaande klanten, zoals Picnic, Hiiper en TopiaTeam, voor veel doorlopend werk. Het werd op een gegeven moment zelfs zo druk, dat we met freelancers zijn gaan werken.” “Het ging gewoon te goed”, zegt Sander lachend. “Het tweede jaar was qua cijfers eigenlijk het beste jaar tot nu toe. We hadden voor veel grote klanten doorlopende opdrachten en het hele jaar zat gewoon bomvol”, aldus Eric.

Volgende maand lees je hoe jaar drie verliep. En heb je nou vragen aan Sander en Eric over ondernemerschap, stel ze! Wie weet lees je het antwoord in één van de aankomende blogs terug.