cases werkwijze over ons blog contact

BSLEén ontwerp voor 21 sites, and counting...

BSL (Bohn Stafleu van Loghum) is een uitgeverij in het zorgdomein. Ze geeft een breed spectrum aan titels uit, waarvan ze vaak zowel de fysieke tijdschriften als de bijbehorende online uitingen beheren. Enkele merken zijn bijvoorbeeld Nursing, Zorgvisie en Kinderopvangtotaal.

Vraag

Alle merken richten zich op hun eigen doelgroep en hebben elk hun eigen content. Toch hebben de sites van deze merken ook veel overeenkomsten qua type content, opbouw en functionaliteit. Of zoals BSL het zelf mooi zegt, hebben we het hier over een rhapsody; ondanks de verschillende inhoud, soms zelfs contrasterend, wordt er een eenheid gevormd. Dit is de reden dat BSL het Rhapsody-platform in het leven heeft geroepen.

Dit platform vormt de technische basis voor inmiddels 21 titels. Door dit gemeenschappelijke platform kunnen de ontwikkelingen binnen de ene site ook ingezet worden voor al die andere sites. Daarnaast moet er wel genoeg ruimte zijn voor elke titel om zichzelf te profileren en onderscheiden qua uitstraling en content. In praktijk betekent dit dat voor elke site de technische basis hetzelfde is, maar dat de inhoud, indeling en kleursamenstellingen door de verschillende redacties los van elkaar beheerd kunnen worden.

Aanpak

Jager & Prooi is inmiddels al zo’n drie jaar betrokken bij de het ontwerpen en optimaliseren van de sites die op dit platform draaien.

Op basis van de behoeftes van de verschillende titels pakken we continu onderdelen van het platform aan. Dit kan ontwerp van nieuwe functionaliteit zijn; recent hebben we bijvoorbeeld het onderdeel podcasts uitgedacht en ontworpen, dat nu voor elke titel ingericht kan worden. Maar dit kan ook verbetering van bestaande onderdelen zijn; we hebben bijvoorbeeld het onderdeel events en congressen opnieuw uitgedacht en ontworpen. O.a. doordat er de laatste 2 jaar veel veranderd is m.b.t. de congressen die BSL organiseert, denk bijv. aan alle online en hybride mogelijkheden, maar ook door andere knelpunten en wensen m.b.t. de huidige indeling, was hier een hele nieuwe opzet voor nodig.

Naast het aanpakken van specifieke functionaliteit, gaan we elk kwartaal met de redacties van de verschillende merken om de tafel en bespreken we waar de gedeelde wensen en verbeterpunten liggen. Vervolgens kijken we wat er nodig is om het juiste resultaat te bereiken. Hiervoor is het erg belangrijk dat we overkoepelend naar alle verschillende merken kijken, en hierin niet alleen de wensen van de organisatie maar ook de behoeftes van de doelgroepen meenemen.

Daarom starten we vaak vanuit Google Analytics waarin we de pagina’s en flows analyseren. Andere methodes die worden ingezet zijn onder andere het bekijken van heatmaps, scroll maps en gebruikersonderzoek aan de hand van prototypes.

Alle pagina’s zijn volledig opgebouwd uit componenten die zijn vastgelegd in het design system. Met deze bouwstenen kunnen we snel nieuwe features lanceren, die gemakkelijk geïmplementeerd kunnen worden op alle Rhapsody-sites.

Resultaat

Dankzij onze samenwerking spelen we goed op elkaar in. Inmiddels weten we wat wel en niet goed werkt voor de Rhapsody-sites en is geen enkele pagina onaangeroerd gebleven. Onlangs is bijvoorbeeld de navigatie en de homepagina in een nieuw jasje gestoken, binnenkort gaan we verder met het optimaliseren van de flow voor de abonnementen.

Bij Jager & Prooi zorgen wij ervoor dat onze nieuwe en geoptimaliseerde ontwerpen op elke site toepasbaar zijn, dat deze aansluiten bij de verschillende doelgroepen en natuurlijk de laatste trends.

Heb jij ook een website of app die beter kan qua conversie en gebruiks­vriendelijkheid? Neem contact met ons op om te kijken wat wij hiervoor kunnen betekenen.Laat het ons weten